Monday, January 19, 2015

Cinta Allah vs Cinta Manusia




Cinta kepada bunga.. cinta akan layu
cinta kepada manusia.. manusia itu akan pergi
cinta kepada Allah... cinta itu akan sejati dan suci

cinta? Apa itu cinta ? siapa yang berhak kita berikan cinta itu?
cinta itu suatu perasaan yg tidak dapat kita tolak dari perasaan kita sendiri .. Allah ciptakan perasaan cinta itu untuk menikmati bahagia dalam kehidupan.. tetapi kadang-kadang ada insan yang telah menyalahgunakan "cinta" untuk manusia yang tidak berhak mendapatkannya... perasaan cinta itu sangat indah.. lagi indah bila cinta itu didambakan kepada yang selayaknya.. "cinta kepada Allah SWT. kekal selamanya .. "
Ada juga insan yang mengatakan bahawa "cinta itu buta".. cinta itu buta apabila cinta itu di salah ertikan dan disalah tafsir..untuk remaja cinta itu dikatakan "cinta monyet"..  cinta remaja bak kata org tua .. darah muda.. ramai remaja masa kini telah hanyut oleh arus buaian cinta yang di bisikkan dengan godaan syaitan dan akhirnya terlanjur kesan keinginan nafsu yang tiada pendinding iman .. sehingga di dada media akhbar tersebar berita anak luar nikah dilahirkan.. ada juga anak luar nikah dibuang di tong sampah sehinggakan di jinjing anjing  dan dimamah kulit bayi  yang comel itu oleh sitikus yg kelaparan.... ada juga yg tega membuang si kecil yg tidak berdosa itu di dalam mangkuk tandas..nauzubillah ,,, beginilah tabiat mereka pabila tidak bisa mengawal nafsu.. "cintailah Allah barulah Allah membri cinta yg sejati kepada kita"
Maka Rasulullah SAW. telah bersabda kepada kami, " sesiapa antara kamu berkemampuan utk berkahwin, maka kahwinlah, kerana berkahwin itu dapat menyekat pandangan mata dan menjaga kemaluan. tetapi sesiapa yg tdk berkuasa maka hendaklah dia berpuasa, kerana puasa itu melemahkan keinginan. (Riwayat al Bukhari dan Muslim)

Ingin mendapatkan cinta dari Allah? Kita hendaklah mendapatkan cinta dari Allah dahulu barulah kita akan mendapatkan cinta yg kita inginkakn.. Bagaimana? beribadatlah dengan hati yg ikhlas kepada Allah.. Memohon kepada Allah agar diberi jodoh yg beriman dan soleh/solehah.. sementara Allah menghantar jodoh utk kta..kta perlu mempersiapkan dri kta dengan beribadat kepada A;;ah.. menjaga hubungan sesama manusia... Allah akan temukan jodoh utk kta apabila ta sudah bersedia..lalu Allah akan temukan si dia setelah kita berusaha... Jodoh tdk datang dengan sendirinya tanpa usaha.. setelah kita berusaha dan bertemu dengan si dia... istikharah dengan pilihan kita.. semoga Allah memberikan kita petunjuk yang baik. 

No comments:

Post a Comment